......... Χρόνια στα σχολεία, ρωτούσα τους μαθητές «Ποιο άγαλμα είναι αυτό στην πλατεία του χωριού σας;» και δεν έπαιρνα απάντηση. «Πώς λέγεται αυτό το λουλούδι;», «Πότε χτίστηκε η εκκλησιά του χωριού σας;», «Πώς λένε το βουνό πάνω από το χωριό σας;» και δεν ήξεραν... Με κοιτούσαν έκπληκτοι - δεν είχαν ξανακούσει τέτοιες ερωτήσεις στο σχολείο. Γιο τα παιδιά, ήταν «το άγαλμα», «το λουλούδι», «το βουνό»... Και όταν ήθελαν να μιλήσουν γι' αυτά, έλεγαν «πίσω από εκείνο το βουνό», «όχι αυτό το βουνό, το άλλο»... Ατέλειωτες αντωνυμίες χωρίς πρόσωπα.
Αυτή η περιορισμένη γνώση των μαθητών και, σε μερικές περιπτώσεις, η παντελής άγνοια της γεωγραφίας, της ιστορίας, της οικονομίας, της φυσικής και της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου τους, σ' αυτή την εποχή της παγκοσμιοποίησης και της αειφόρου ανάπτυξης, μου δημιούργησε το φόβο όχι ενδέχεται, ως ενήλικοι, αγνοώντας τις ιδιαιτερότητες της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου τους, να εκδηλώσουν αδιαφορία για την προστασία και τη διατήρηση της, καθώς και αδυναμία έκφρασης κριτικής άποψης όσον αφορά τα αναπτυξιακά σχέδια και τις δράσεις διαφόρων φορέων. Αλλά πώς οι μαθητές μπορούν να γνωρίσουν τον τόπο τους πέρα από το συμβατικό μάθημα του σχολείου - ενός σχολείου, μάλιστα, που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τη διδακτέα ύλη, τις εξετάσεις και τη βαθμοθηρία; Πώς οι μαθητές θα μπορούσαν να επιτύχουν τη βαθύτερη γνωριμία με την περιοχή τους, την έγερση του ενδιαφέροντος και τη διαμόρφωση θετικών στάσεων γι' αυτήν, καθώς και την ενεργοποίηση της σκέψης τους στη λήψη απόφασης και στη συμμετοχή σε δράσεις που αποβλέπουν στην αειφόρο ανάπτυξη της; .........
....... Με τους φίλους Τα παιδιά παίζουν σε παρέες. Συχνά οι παρέες γίνονται ομάδες δημιουργικής έκφρασης. Θυμάμαι αρκετά χρόνια πριν, στο χωριό ....., όλα τα παιδιά (καμιά εικοσαριά) ηλικίας 5-16 ετών-μαζί και τα δικά μου- που περνούσαν κάθε χρόνο το καλοκαίρι τους εκεί, είτε γιατί είχαν σπίτι είτε γιατί ήταν φιλοξενούμενα, σχημάτιζαν με δική τους πρωτοβουλία θεατρική ομάδα, ανέβαζαν αυτοσχέδια θεατρικά έργα, ζωγράφιζαν και έκαναν εκθέσεις ή διοργάνωναν μουσικές βραδιές, όπου έπαιζαν