• Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Τα μανιτάρια του κάμπου μας (στον Ερυθροπόταμο)

E-mail Εκτύπωση PDF



«από κατ' σ' ένα θρυμβάκι / κείτετ' ένα σκουληκάκι / και ζητά ψωμί κι αλάτι / και σιδηρουστιά να κάτσει».

Παραδοσιακά τα μανιτάρια δεν ήταν γνωστά στις διατροφικές συνήθειες των χωριανών μας, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις.

 Όταν πριν κάποια χρόνια θελήσαμε να μάθουμε, πια μανιτάρια τρώγονται από αυτά που φυτρώνουν στο χωριό μας, κανένας στη γειτονιά (η γιαγιά Ταξάρινα, ο κουμπάρο Σταμάτης, η μάνα μου) δεν ήξερε να μας πει πια ήταν αυτά.

-         Θα πάτε στον Παναγιώτη τον Κούβρα, μας είπαν, αυτός μαζεύει και τα ξέρει.

Κάναμε μια συλλογή από καμιά δεκαριά είδη, που βρήκαμε στο ‘τσιαΐρι’ (το κοινοτικό λιβάδι, τώρα απειλείτε από εξαφάνιση) και τα πήγαμε στο θείο Παναγιώτη. Τότε απ’ όλα αυτά μας ξεχώρισε ένα είδος, τα ‘Φτίτσια’, τα πιο γνωστά, ακίνδυνα και τα πολυπληθέστερα στην περιοχή μας.

 





Αυτά έψαχνα προχθές μετά τις πρώτες βροχές του Οκτωβρίου, σε μια επίσης ‘τσιπέλικι’ μέρα.





Εκείνη την ημέρα είχα και ‘ανταγωνιστή’.



Τα μανιτάρια μαγειρεύονται με διάφορους τρόπους, κάποιοι τα προτιμούν ψητά, εμείς πάντως τα τρώμε στο τηγάνι με βούτυρο, είναι πεντανόστιμα και γίνονται τραγανά σαν τα γλυκάδια!




Και κάποια άλλα είδη μανιταριών στο χωριό μας, άγνωστο όμως αν είναι βρώσιμα.




«ΦΑΕ ΧΟΡΤΑ όσα βρεις και μανιτάρια όσα ξέρεις»

Η διαιτητική αξία των μανιταριών
Τα μανιτάρια άγρια και καλλιεργημένα φημίζονται για την θρεπτική και διαιτητική αξία τους. Ολα τα είδη πρέπει να αντιμετωπίζονται με κριτήριο τα λαχανικά, διότι είναι πλούσια σε πρωτεΐνες (με υψηλή περιεκτικότητα σε απαραίτητα αμινοξέα), βιταμίνες (B, C, K) και ανόργανα στοιχεία (Φώσφορο, σίδηρο, μαγνήσιο και χαλκό) και φτωχά σε υδατάνθρακες και λίπη. Σχετικά με τις φαρμακευτικές τους ιδιότητες είναι σίγουρη η συμβολή τους στην πρόληψη των ιώσεων και στην μείωση της χοληστερίνης.
Η θερμιδική τους αξία είναι χαμηλή (κοινά μανιτάρια 15-25 θερμίδες στα 100 γρ., Βωλίτης ο εδώδιμος σε φρέσκια κατάσταση 35 θερμίδες στα 100γρ.) Τα μανιτάρια χάρη στις αρωματικές και γευστικές ουσίες τους, κάνουν τα γεύματα ορεκτικά και βιολογικά αποδεκτά από τον οργανισμό μας. Εκμεταλλευόμαστε το άρωμά τους σε διάφορες σάλτσες για πρώτα πιάτα και ως γαρνιτούρες για δεύτερα. Μπορούμε να τα συνδυάσουμε με κρέμα γάλακτος ή να τα σοτάρουμε σε ελαιόλαδο ή βούτυρο.

Χρήσιμες πληροφορίες για το καθάρισμα των Μανιταριών
Αφαιρέστε το κάτω μέρος του ποδιού και καθαρίστε τα μανιτάρια με ένα μυτερό μαχαίρι, μέχρι να εξαλειφθούν όλα τα υπολείμματα χώματος. Στην συνέχεια πλύντε τα γρήγορα με άφθονο κρύο νερό και μην τα μουλιάζετε γιατί θα χάσουν το άρωμα και την γεύση τους. Επίσης μπορείτε αντί να τα πλύνετε να τα καθαρίσετε επιμελώς με ένα πινέλο ή ένα βρεγμένο πανάκι.
Ο εξοπλισμός του μανιταροσυλλέκτη
1.      Ένα καλά αεριζόμενο ψάθινο καλάθι, που να έχει τουλάχιστον ένα χώρισμα ώστε τα άγνωστα ή επικίνδυνα μανιτάρια να τοποθετούνται χωριστά από τα εδώδιμα.
2.      Ένα μαχαίρι για να κόβουμε τα μανιτάρια που φυτρώνουν επάνω σε κορμούς δένδρων, καθώς επίσης να καθαρίζουμε την βάση των μανιταριών που συλλέγουμε από το έδαφος.
3.      Ένα πινέλο κουζίνας μας είναι πολύ χρήσιμο στον καθαρισμό του καπέλου ή του ποδιού του μανιταριού από τα χώματα.

Οι πληροφορίες είναι από τη σελίδα:

http://alex.eled.duth.gr/manitaria/index.htm

http://www.alfa-omega.gr/article.asp?AID=2101

 

Εδώ θα βερείτε όλα όσα θέλετε να μάθετε για τα Θρακιώτικα μανιτάρια



 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 31 Οκτώβριος 2010 19:30  

«Να επιμένεις για τον τόπο,  στα  μικρά πράγματα, γιατί από αυτά απαρτίζονται τα μεγάλα.»

 

Σωτήρης Γεραλής

ΕΙΚΟΝΕΣ

ΖΩΝΑΡΑΔΙΚΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΦΑΝΗ